lunes, 15 de agosto de 2022

¡UNA OBRA, UNA OBRAA! 37: TRES MODERNOS EDIFICIOS.

 Versió en valencià traduïda per Gonzalo Pons Delgado en  este enllaç 
Modernos, cada uno a su estilo y como consecuencia de la adaptación a la economía de mercado en la que vivimos,  los que están destinados a viviendas son de alquiler, estos hace ya meses que están en uso y el que no es residencial, aún no se ha acabado, le falta muy poco para finalizar las obras. pero vamos a verlos uno por uno...

Este sobrio y elegante prisma horizontal, está situado en la Avda de Catalunya 25 y C/Anguila 2, justo frente al conocido Maralic, en una parcela de 2.094 m2 y señalada en el PGOU como E/S es decir: equipamiento sanitario o asistencial. El arquitecto autor del proyecto de este bonito edificio fechado en 2019 es Manuel González Garrido. La imagen del volumen blanco que envuelve completamente dos fachadas grises, se complementa en planta baja con dos grandes marquesinas, una volada sobre la Avda de Catalunya y la otra apoyada en la entrada de la C/Anguila. Muy bonito, aunque (siempre hay un pero) quizás a nivel práctico, le falta un pequeño vierteaguas a lo largo de todo el perímetro superior para evitar futuros chorretes que empañen el blanco inmaculado.


Imágenes de Google del terreno y de las obras en 2020.

Pero no es la primera actuación sobre la parcela, porque ya en 1993, se aprobó definitivamente por el Excmo. Ayuntamiento de Alicante, un Estudio de Detalle permitido en el actual PGOU, para aumentar la edificabilidad de 0,56M2/m2 a 0,84m2/m2, proyecto que realizó el estudio del arquitecto José Antonio Peiro Alejandre y que además incluyó un "apunte volumétrico del posible edificio a modo orientativo" y que aquí os reproduzco, confirmando la evolución de las modas de la arquitectura.


La fachada trasera quizás un tanto sosa. El destino final del edificio no sé cual es, porque según las fuentes consultadas, varía desde una residencia de ancianos, hasta una clínica de rehabilitación, ¿consultas médicas? en fin todo cumple con las especificaciones del PGOU para la ubicación.

Sobre un solar de 325 m2, se levanta este edificio de sótano, planta baja, 3 pisos y ático con 22 viviendas, local y garaje en la C/Capitán Segarra 45 y Juan de Herrera 34, proyectado en 2017 por el estudio de arquitectura MGM de Manuel García Martínez y destinado a alquiler. Fachada que alterna planos que la recorren  verticalmente con grandes ventanales, paños opacos y otros con celosía que alojan diversas instalaciones. Solo en los extremos se abren unas pequeñas terrazas.



Y en estas fotos vemos el edificio anterior (que estuvo deshabitado y en ruinas varios años) el derribo y una instantánea de las obras. Excepto el ático, el edificio proyectado ocupa casi exactamente el mismo volumen que el anterior.
En la C/Doctor Ferrán 11, se levanta el edificio denominado "Caboleón", sobre un solar de 137 m2 donde se alzan sus planta baja, tres pisos y ático (aunque en esta foto no lo parezca, la última planta es un ático) proyectado en 2019 por AJF arquitectura y urbanismo SLP, con 9 viviendas de alquiler (no tiene locales). En este caso la fachada es de ladrillo caravista  blanco, con huecos verticales con antepechos de cristal azul. En realidad es el segundo proyecto, ya que el de 2009 no se llevó a cabo, estando el solar abandonado varios años.


Diversas fases de la construcción.
Y aquí recién acabado y con el ático "visto". Se da la feliz circunstancia que en este caso y en el anterior han procurado ocultar los cables pasantes de los diversos servicios (Telefónica, fibra óptica, alumbrado público, etc...) con canaletas integradas en la fachada.
Y la música siempre presente en este blog, la pone la recientemente desaparecida Olivia Newton-John con su famoso "Magic" (de la película Xanadu) composición de John Farrar que en esta ocasión interpreta en el concierto que tuvo lugar el 15 de marzo de 2006 en la Sydney Opera House en el que también interviene la orquesta titular. Una maravilla.




















 

LA REVOLUCIÓ DE LA FRONTERA MARÍTIMA DE LA CIUTAT (Tram Passeig dels Màrtirs)

Article d'Elkiko traduït al valencià per Gonzalo Pons Delgado. Versión en castellano en ESTE ENLACE

 Revolució que propiciarà que no la reconega ni sa tia. És la zona més representativa de la ciutat, a on convergix tot el món, i ja siguen les platges, els emblemàtics passejos o inclús les grues del Port, tot això cara a la mar. És la zona més visitada, fotografiada i demandada per tots: els alacantins i els visitants. I és clar, en ser tan important per a la ciutat, ha sigut sempre objecte de desig dels nostres governants per a deixar la seua empremta en ella des de fa més de 100 anys (i ara preferiblement una mica abans de les eleccions) però reconeguem que les últimes actuacions d'impacte ja fa temps que es van fer, tant les actuacions a la platja del Postiguet-passeig de Gómiz, Galícia-Loring (que una altra volta serà retocada) o inclús el desafortunat Passeig de Ramiro van ser algunes de les obres que van deixar marca...
Doncs ara una altra volta, la pluja de milions europeus i l'abundància de fons propis, ociosos en el banc, propícia que es vagen a fer diverses obres, en el front marítim i en molts altres llocs. Però nosaltres ara vorem què es trama en el "PROYECTO DE EJECUCIÓN DEL PASEO DE LOS MÁRTIRES (TRAMO Z1 Y Z7) ALICANTE", que és el seu nom oficial i que durà a terme la Regidoria d'Urbanisme. Al final estan referenciats els autors del projecte. Però vegem alguns aspectes del projecte (no tot, és massa gran per a abraçar-lo).
I a més del propi Passeig dels Màrtirs (que recordem que és una carretera d'enllaç de les dos zones del Port) s'integra la plaça de Canalejas, la foto és del dia de la inauguració del monument (incomplet) en 1914.
Plànol de conjunt i àmbit de l'actuació que sens dubte té diversos aspectes a ressaltar: sobretot la introducció d'una mitjana de 1,50 m amb arbratge (Washingtonia robusta i Livingstonia chinensis) amb la reducció corresponent de l'amplària dels carrils de circulació que serà de 3,15 m en la part confrontant amb la mitjana i 3,50 m en l'exterior, a fi de calmar el trànsit i a més s'obrin dos nous passos de vianants entre l'Esplanada i el passeig del Port, un a l'altura del quiosc Olcina (no sé com es diu ara) i un altre a l'altura de la casa dels murals. El quiosc Olcina i el de premsa de la Porta de la Mar es traslladen de lloc.
Amb esta bonica recreació presa des de darrere d'unes palmeres, se'ns mostra com quedarà la zona de la plaça: molt lliure i ben pavimentada.
I allò que quedarà és una gran superfície pelada, de paviment granític i sense un trist arbre ni parterres com els d'ara que s'eliminen, res de res. Si veem el plànol de projecte a la superfície grisa (empedrat de granit) es suma el final de marbre crema de l'Esplanada que tampoc té ni palmeres. Això sí: la raqueta de canvi de sentit en el costat del Port es convertix en zona verda.
En el projecte es diu exactament que "Se proyectan varias piezas aisladas de mobiliario de material similar al banco corrido que junto al arbolado dispuesto sobre amplios alcorques y los renovados parterres ajardinados permiten lograr una composición donde la jardinería cobra un papel importante en el paisajismo del entorno". No sé exactament a quin arbratge ni a quins amplis escocells es referix, jo no en veig cap, i el que veig és eliminació de parterres, no la seua renovació: desapareixen.
Elements que s'eliminen i línia fins a on arriba l'empedrat de granit (aprox.).

Els parterres que desapareixen assenyalats amb estreles o aspes.
Plànol de projecte de la jardineria de la zona de la plaça de Canalejas: unes palmeres aïllades i un gran espai central al qual es suma el final de l'Esplanada sense cap ombra.
El final de l'Esplanada amb el seu paviment (que es renova per un altre igual) i en el qual jo plantaria fila i mitja de palmeres (ja hi ha dos exemplars alineats, però falten els del centre) en la zona a on no hi ha ones, la perspectiva del monument es manté i almenys pal·liaria una mica l'erm en què convertiran la plaça.
Bo, i ara anem amb els bancs en què ningú pensa, o els posen a la vora de les calçades, o els lleven la protecció que tenen o a ple sol, en este cas estos preciosos bancs inalterables en el temps i tan bonics, sobre els quals en les vesprades d'estiu (quan ja s'han refredat) fa gust assentar-se. Fins ara, perquè el que també es farà és eliminar la barana i el muret (i supose que la tanca) que fa de separació entre la carretera i l'Esplanada. Ambdós li donen sensació de seguretat (i per tant de benestar) a l'usuari i protegixen una mica en el cas d'accident i la tanca esmortix un poc el trànsit infernal. I es fa per a "ganar en permeabilidad visual y conceptual de la actuación", error evident, el trànsit potser es calma amb l'estreta de carrils, però no s'elimina: continuaran passant els mateixos cotxes però un poc més lents. El perill que se te'n vinga algun damunt continua existint.
En estes fotografies d'època de la zona, veem com ha canviat al llarg del temps, ha sigut una zona que no ha parat d'evolucionar, unes voltes per a bé i unes altres no tant. Des que era magatzem del port, fins amb pas de trens de mercaderies, les transformacions han sigut evidents. Fotos proporcionades per la pàgina de Facebook "El nostre Alacant d'antany" publicades en el seu moment per Rafa Sellers, Luis Amat i Óscar Llopis.
I, per últim, una altra recreació del projecte, vista des de la part posterior de... unes altres palmeres.
Les imàtgens i dades del projecte han sigut extretes d'este, subscrit pels tècnics n'Emilio Vicedo Ortiz, Arquitecte, amb la col·laboració d'en Manuel Lillo Navarro (Arquitecte), en Mauricio Úbeda Müller (ECCP), en Sergio Torregrosa (ETOP) i en José Luis Romeu Lamaigniere (Enginyer Agrònom i Paisatgista), sota la coordinació de l'Enginyer de Camins, Canals i Ports de l'Ajuntament d'Alacant en Luis Rodríguez Robles.
I per a amenitzar el tema, ja que estem en l'Esplanada amb la seua vella polèmica de si es va inspirar en la plaça del Rossío de Lisboa o en Copacabana de Rio de Janeiro, doncs aquí ens n'anem a Rio, a on, en esta no menys anciana cançó, Darío Moreno ens dona uns consells idealitzats per a pujar a les faveles, gaudir de Carnestoltes, etc., etc. La cançó és quasi quasi contemporània del paviment de l'Esplanada i està composta per Carvalinho, Broussolle i Monteiro.

jueves, 11 de agosto de 2022

LA REVOLUCIÓN DE LA FACHADA MARÍTIMA DE LA CIUDAD (Tramo Paseo de los Mártires).


Versió en valencià traduïda per Gonzalo Pons Delgado en ESTE ENLLAÇ 
Revolución que va a propiciar que no la reconozca ni su tía. Es la zona más representativa de la ciudad, donde converge todo el mundo y ya sean las playas, los emblemáticos paseos o incluso las grúas del Puerto, todo ello cara al mar, es la zona más visitada, fotografiada y demandada por todos: los alicantinos y los visitantes. Y claro, al ser tan importante para la ciudad, ha sido siempre objeto de deseo de nuestros gobernantes para dejar su impronta en ella desde hace más de 100 años (y ahora preferiblemente un poco antes de las elecciones) pero reconozcamos que las últimas actuaciones de impacto ya hace tiempo que se hicieron, tanto las actuaciones en la Playa del Postiguet-Paseo de Gòmiz, Galicia-Loring (que otra vez va a ser retocada) o incluso el desafortunado Paseíto de Ramiro fueron algunas de las obras que dejaron huella...
Pues ahora otra vez, la lluvia de millones europeos y la abundancia de fondos propios, ociosos en el banco, propicia que se vayan a hacer varias obras, en el frente marítimo y en muchos otros sitios. Pero nosotros ahora vamos a ver lo que se cuece en el "PROYECTO DE EJECUCIÓN DEL PASEO DE LOS MÁRTIRES (TRAMO Z1 Y Z7) ALICANTE" que es su nombre oficial y que va a llevar a cabo la Concejalía de Urbanismo. Al final están referenciados los autores del proyecto. Pero vamos a ver algunos aspectos del proyecto (no todo, es demasiado grande para abarcarlo).

Y además del propio Paseo de los Mártires (que recordemos que es una carretera de enlace de las dos zonas del Puerto) se integra la plaza de Canalejas, la foto de es del día de la inauguración del monumento (incompleto) en 1914.

Plano de conjunto y ámbito de la actuación que sin duda tiene varios aspectos a resaltar: sobre todo la introducción de una mediana de 1,50 m con arbolado (Washingtonia robusta  y Livingstonia chinensis ) con la reducción correspondiente de la anchura de los carriles de circulación que será de 3,15m en la parte lindante con la mediana y 3,50m en el exterior, con el fin de calmar el tráfico y además se abren dos nuevos pasos de peatones entre la Explanada y el paseo del Puerto, uno a la altura del kisoco Olcina (no sé cómo se llama ahora) y otra a la altura de la casa de los murales. El kiosco Olcina y el de prensa de la Puerta del mar, se trasladan de sitio.  

Con esta bonita recreación tomada desde detrás de unas palmeras, se nos muestra como va a quedar la zona de la plaza: muy despejada y bien pavimentada.
Y lo que va a quedar es una gran superficie pelada, de pavimento granítico y sin un triste árbol ni parterres como los de ahora que se eliminan, nada de nada. Si vemos el plano de proyecto a la superficie gris (adoquinado de granito) se suma el final de mármol crema de la Explanada que tampoco tiene ni palmeras. Eso sí: la raqueta de cambio de sentido en el lado del Puerto, se convierte en zona verde.
En el proyecto se dice exactamente que "Se proyectan varias piezas aisladas de mobiliario de material similar al banco corrido que junto al arbolado dispuesto sobre amplios alcorques y los renovados parterres ajardinados permiten lograr una composición donde la jardinería cobra un papel importante en el paisajismo del entorno" no sé exactamente a qué arbolado ni a qué amplios alcorques se refiere, yo no veo ninguno, y lo que veo es eliminación de parterres, no surenovación: desaparecen.

Elementos que se eliminan y línea hasta donde llega el adoquín de granito (aprox).


Los parterres que desaparecen señalados con estrellas o aspas.
Plano de proyecto de la jardinería de la zona de la Plaza de Canalejas: unas palmeras aisladas y un gran espacio central al que se suma el final de la Explanada sin sombra alguna.
El final de la Explanada con su pavimento (que se renueva por otro igual) y en el que yo plantaría fila y media de palmeras (ya hay dos ejemplares alineados, pero faltan los del centro) en la zona donde no hay ondas, la perspectiva del monumento se mantiene y por lo menos paliaría algo el erial en que van a convertir la plaza.

Bueno y ahora vamos con los bancos en los que nadie piensa, o los ponen al borde de las calzadas, o les quitan la protección que tienen o a pleno sol, en este caso estos preciosos bancos inalterables en el tiempo y tan bonitos, sobre en los que en las tardes de verano (cuando ya se han enfriado) da gusto sentarse. Hasta ahora, porque lo que también se va a hacer es eliminar la barandilla y el murete ( y supongo que el seto) que hace de separación entre la carretera y la Explanada, ambos le dan sensación de seguridad (y por lo tanto de bienestar) al usuario y algo protegen en el caso de accidente y el seto amortigua un poco el tráfico infernal. Y se hace para "ganar en permeabilidad visual y conceptual de la actuación" error de bulto, el tráfico igual se calma con el estrechamiento de carriles, pero no se elimina: seguirán pasando los mismos coches pero un poco más lentos. El peligro de que se te venga alguno encima sigue existiendo.




En estas fotografías de época de la zona, vemos como ha cambiado a lo largo del tiempo, ha sido una zona que no ha parado de evolucionar, unas veces para bien y otras no tanto. Desde que era almacén del puerto, hasta con paso de trenes de mercancías, las transformaciones han sido evidentes. Fotos proporcionadas por la página de facebook "El Nostre Alacant d'antany" publicadas en su día por Rafa Sellers, Luis Amat y Óscar Llopis.


Y por último: otra recreación del proyecto, vista desde la parte posterior de...otras palmeras.
Las imágenes y datos del proyecto, han sido entresacados del mismo, suscrito por los técnicos D. Emilio Vicedo Ortiz, Arquitecto, con la colaboración de D. Manuel Lillo Navarro (Arquitecto), D. Mauricio Úbeda Müller(ICCP), D. Sergio Torregrosa (ITOP) y D. José Luis Romeu Lamaigniere (Ingeniero Agrónomo y Paisajista), bajo la coordinación del Ingeniero de Caminos, Canales y Puertos del Ayuntamiento de Alicante D. Luis Rodríguez Robles.
Y para amenizar el tema, ya que estamos en la Explanada con su vieja polémica de que si se inspiró en la Plaza del Rossío de Lisboa o en Copacabana de Río de Janeiro, pues aquí nos vamos, a Río donde en esta no menos anciana canción,  Darío Moreno nos da unos consejos idealizados para subir a las favelas, disfrutar del carnaval, etc, etc...La canción es casi casi, contemporánea del pavimento de la Explanada y está compuesta por Carvalinho, Broussolle y Monteiro.


























 

COM A NOUS 136: QUATRE EDIFICIS MOLT DISTINTS

Article d'Elkiko traduït al valencià per Gonzalo Pons Delgado. Versión en castellano en ESTE ENLACE

 Distints en volum, fronteres, ubicació, uns de més grans, uns altres de més senzills, però els quatre s'han rehabilitat, cadascun amb la seua patologia, uns només pintura i uns altres prou més complicades les seues obres. Però això sí, tots han quedat molt bé i els vorem cas per cas...
Este notable i destacat edifici està en l'av. Óscar Esplá 22-24 i Arquitecte Morell 31, projectat en 1978 per I. Magro de Orbe i Juan Rodríguez G. per a la comunitat de propietaris del "Edificio Magistral" sobre la parcel·la de 470 m² resultant de la demolició d'unes naus industrials (que van cedir gran part de la seua superfície per al traçat de l'avinguda tal com veem en una de les següents imàtgens) en les seues 9 plantes i soterrani, es distribuïxen 19 habitatges, locals i garatge. Unes singulars fronteres amb dos plans: el de les volades i els variables de l'interior, a on el joc de voladissos i pell externa s'alternen. El color rosat i blanc del gressite que el recobrix el fa realment singular i afortunadament s'ha respectat en la rehabilitació de les fronteres. És un dels edificis que sens dubte catalogaria.
En esta imatge de la recentment oberta avinguda d'Óscar Esplá es pot vore que només estava operatiu íntegrament el carril dels imparells però no el dels parells, que interromp precisament les naus industrials que van donar pas al "Edificio Magistral" del qual parlem.
En esta altra foto presa en ocasió de la primera pedra de l'edifici de la Caixa d'Estalvis d'Alacant i Múrcia en 1979, veem al fons l'edifici en obres. Foto d'autor desconegut per a mi.
Foto encara un poc més antiga que les anteriors, presa per Don Jaime Pomares, de l'encreuament de les avingudes de Salamanca i Aguilera a on s'aprecia la tanca ja eliminada de l'Estació de Madrid i el complex industrial demolit per a obrir Óscar Esplá. Hui este punt està ocupat per la plaça de l'Estrela.
Edifici del c/ Álvarez Sereix 11, promogut sobre el solar de 255 m² d'una nau de la seua propietat pel conegut industrial fuster Don Ramón Baeza, en 1963 i sota projecte de Juan Vidal Ramos i Julio Ruiz Olmos per a 14 habitatges i locals.
Les obres han sigut complexes, perquè a més dels fronts de forjat de la frontera i pati interior, arribant fins a l'acer estructural (com es veu en la imatge) reparant-lo i posterior pintada les superfícies d'ambdós, s'han canviat les baranes per unes altres d'alumini i s'ha actuat sobre el sistema de sanejament. Estes dades i la foto que antecedix s'han obtingut de la pàgina de SK obras, encarregada de l'actuació.
Foto (a poqueta nit) del resultat final de les obres.
Este esvelt edifici de fronteres de gran desenvolupament però de xicoteta superfície (144 m²) en el passeig de Soto 8 i c/ Colom 22 ja ha canviat de color en diverses ocasions, a més del "ensalmoniment" anterior, recorde haver-lo vist almenys de blanc amb els fronts de les terrasses en verd, possiblement el color original que va projectar Miguel López González en 1956 per a Don Francisco Maestre. A més a més, han entubat les esteses telefòniques ascendents i inclús ocultat els compressors situats en els pisos tercer i quart. Tot un detall.
Situat en Carolines, molt prop de l'Hospital General, entre els carrers Francisco Verdú 40 i Fotògrafa Pilar Cortés 6, està este edifici de planta baixa i 4 altures amb 28 habitatges i 2 locals, projectat en 1963 per Alfonso Fajardo Aguado sobre un solar de 502 m² que ha quedat així de bé com veem en la primera de les tres fotos.
I naturalment hi ha música, es tracta ni més ni menys que de "Hello Dolly", el número estrela del musical del mateix nom que va escriure Jerry Herman en 1964, cançó que va estrenar Louis Armstrong aconseguint diversos premis aquell any. Juntament amb Barbra Streisand la va cantar en la pel·lícula del mateix títol de 1967. Ha tingut centenars de versions dels cantants més famosos en tot el món, però jo aquí vos posaré la de Bette Midler, que en 2017 va estrenar el musical a Broadway, i de les versions que conec és la que més m'agrada. A destacar l'elenc de ballarins que ho fan molt bé (és notable i sorprenent el salt sobre la fossa de l'orquestra, es nota la preparació i els assajos). Ella, doncs com sempre, molt bé i a més el vídeo està subtitulat en anglés i en... xinés (o japonés).